Skip links
Port of Opportunities

Iedereen wint met Port of Opportunities 

Share

Het lijkt heel simpel. In de haven is een schreeuwend tekort aan mensen en onder vluchtelingen en statushouders is een groep die daar dolgraag aan de slag wil. 1 + 1 = 2 zou je zeggen. Toch komen beide binnen de bestaande structuren maar moeilijk bij elkaar. Er blijkt een jonge twintiger voor nodig, Max Sips en zijn Port of Opportunities, om die rekensom kloppend te krijgen.

Het kan raar lopen. Ruim een jaar geleden had claims director Nils Heijboer van Dutch P&I nog nooit van Max Sips en Port of Opportunities gehoord. Inmiddels bestaat een kleine 20% van zijn team uit mensen die bij hem terechtgekomen zijn door bemiddeling van Port of Opportunities. “In onze vestiging in Rotterdam werken we met z’n zestienen”, geeft Heijboer aan. “Drie daarvan kwamen via Port of Opportunities op ons pad. De eerste was Muhammed, hij begon in april vorig jaar. Twee maanden later kwam Allen en sinds eind februari volgt Maria bij ons een traineeship.” 

“De P&I in onze bedrijfsnaam staat voor ‘protection’ en ‘indemnity’, bescherming en schadeloosstelling”, vertelt Heijboer verder. “Het is de term die gebruikt wordt voor aansprakelijkheidsverzekeringen in de scheepvaart. Wij zijn een makelaar/broker in dat soort verzekeringen en treden daarnaast in ons verzorgingsgebied op als lokale correspondent voor internationale P&I-clubs. Het is specialistisch werk waarvoor moeilijk mensen voor te vinden zijn, maar dankzij Port of Opportunities zijn al onze vacatures ingevuld.” 

Vier keer win 

Dutch P&I is een van de tientallen bedrijven die Max Sips en zijn collega’s in de afgelopen anderhalf jaar aan nieuw personeel geholpen heeft. Die medewerkers behoren allemaal tot de groep nieuwkomers in Nederland. “Als bemiddelingsbureau richten wij ons speciaal op vluchtelingen en statushouders”, zegt de 22-jarige Sips. “Wij willen hen begeleiden naar een baan in de Rotterdamse haven die aansluit bij hun vaardigheden, kwalificaties, ambities en ervaring. Port of Opportunities is een sociale onderneming die al zijn winst steekt in de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf, met als doel om zoveel mogelijk nieuwkomers aan het werk te helpen in de haven én industrie van Rotterdam.” 

Die aanpak levert volgens Sips een win-win-winsituatie op. “Als nieuwkomers een passende baan vinden via ons is dat in de eerste plaats natuurlijk heel fijn voor hen. Het betekent vaak het afsluiten van een moeilijke en onzekere periode en het begin van het bouwen aan een toekomst hier. De tweede ‘win’ is het voordeel dat bedrijven hebben die dringend op zoek zijn naar goed en gemotiveerd personeel. Wij kunnen hen helpen bij het invullen van vacatures. Daar profiteren zowel de Rotterdamse als de Nederlandse economie van; ‘win’ nummer drie. Eigenlijk hoort er nog een vierde ‘win’ bij, en dat is de voldoening die wij halen uit het blij en gelukkig maken van nieuwkomers met een baan die goed bij hen aansluit.” 

Tussenjaar 

Impact maken met het werk dat je doet, is voor Sips en zijn collega’s erg belangrijk. Dat gevoel, bezig zijn met iets dat er echt toe doet, miste hij bij zijn studie Ondernemerschap & Retailmanagement aan de Hogeschool Rotterdam. “Niets ten nadele van die opleiding. maar ben toch meer iemand van de praktijk. Daar leer je uiteindelijk me vallen en opstaan wat ondernemerschap echt inhoudt. Na twee jaar besloot ik die studie te onderbreken met een tussenjaar. In augustus 2021 ben ik als communicatie- en eventmanager gaan werken bij Watertalent in Spijkenisse (carrièreplatform voor haven en industrie, red.) en het zusterbedrijf daarvan, Maindeck. Ik woon in Heenvliet. Door die plek en het werk van mijn ouders is de haven altijd aanwezig geweest in mijn leven. Veel jongeren in Heenvliet volgen op de haven of industrie gerichte opleidingen, maar hebben als bijbaan vaak vakkenvullen, bier tappen of maaltijden bezorgen. Met het grote tekort aan mensen in de haven vond ik dat zonde. Dat bracht mij op het idee om Bijbaan in de Haven te beginnen. Daarmee wilde ik studenten een springplank bieden naar een carrière in de Rotterdamse haven en industrie. Ik stopte bij Watertalent en Maindeck – ik wilde sowieso meer met mensen gaan werken – en zette kort daarna ook Baan in de Haven op, waarmee ik mij richtte op omscholers en zij-instromers. En toen brak de oorlog in Oekraïne uit…” 

50% vluchtelingen en 50% statushouders 

In de door de oorlog veroorzaakte vluchtelingenstroom zaten veel mensen uit havensteden als Marioepol, Mykolajiv en Odessa. Havenbedrijf Rotterdam wilde Oekraïners, die daar in de havens hadden gewerkt, graag koppelen aan bedrijven in de haven van Rotterdam. Via Watertalent kwamen ze uit bij Max Sips en zo werd Port of Opportunities geboren. Het Havenbedrijf en Watertalent zorgden voor de startfinanciering en bij de laatstgenoemde kon het bemiddelingsbureau bovendien zijn intrek nemen. Sips: “We zijn met z’n tweeën begonnen. Inmiddels werken er, inclusief mijzelf, zes mensen en een stagiair hier. In het begin bemiddelden we vooral voor Oekraïense vluchtelingen. Inmiddels bestaat ons kandidatenbestand voor ongeveer 50% uit vluchtelingen en 50% uit statushouders. Het zijn allemaal mensen die minimaal een basicgesprek in het Engels kunnen voeren en in hun land van herkomst vaak een baan in de haven of industrie hadden of een opleiding daarvoor volgden. Door vraag en aanbod samen te brengen en kandidaten actief te begeleiden en ondersteunen – bijvoorbeeld met taalcursussen – kunnen we voor elkaar krijgen wat hen alleen vaak niet lukt. In de praktijk blijkt het voor deze groepen erg moeilijk om een passende baan te vinden. In de eerste 16 maanden dat we bezig zijn, hebben we direct een kleine zestig nieuwkomers aan een baan kunnen helpen. Daarbij kun je nog ongeveer 150 mensen optellen die indirect door ons werk hebben gevonden. Bijvoorbeeld via onze website www.portofopportunities.nl. We zijn vooral online heel actief en op social media. Kandidaten en bedrijven weten ons inmiddels goed te vinden. Maar aanvulling, zeker aan de kant van de bedrijven, is altijd welkom”

Port of Opportunities

Vaste baan 

Bij het bemiddelen beperken Sips en zijn collega’s zich niet tot de bedrijven die zichzelf aanmelden. Voor het vinden van een match benaderen zij ook actief andere ondernemingen. Dat deed Sips ook voor statushouder Muhammed Bostan. Voor hem nam hij onder anderen contact op met Nils Heijboer. “Max vertelde dat Muhammed de Master Maritime & Transport Law aan de Erasmus University had gedaan. Die studie wordt veel door buitenlandse studenten gevolgd. Verschillende van hen zijn daarna bij ons gaan werken. De voertaal in ons werk is hoofdzakelijk Engels, dus dat kan prima. Wel had ik met studenten uit Griekenland, onder meer vanwege het niveau van hun Engels, wat mindere ervaringen. Dat is een buurland van Turkije, waar Muhammed vandaan komt, dus ik had aanvankelijk wel mijn bedenkingen. Maar Max vertelde hoe Muhammed binnen mum van tijd bij een grote internationale container-carrier (Evergreen, red.) naar een sales-functie was opgeklommen. Dat wekte mijn interesse. Muhammed kwam op gesprek en tegenover mij zat een enthousiaste, zelfverzekerde man die wist wat hij wilde en uitstekend Engels sprak. We boden hem een baan aan waarbij hij gedeeltelijk op de claims-afdeling en gedeeltelijk als P&I-correspondent werkt. Dat gaat heel goed. Wij zijn erg blij met Muhammed en hebben hem eind vorig jaar een vaste baan aangeboden.” 

Mislukte staatsgreep 

Voor de 32-jarige Muhammed Bostan kwam daarmee een einde een lange zoektocht naar een baan die aansloot bij zijn opleiding, ervaring en interesse. “In Turkije heb een jaar rechten gestudeerd”, zegt Bostan. “Na het behalen van mijn bachelor kon ik bij de marine aan de slag als juridisch adviseur. Ik werd officier en werkte in het marine-hoofdkwartier in Ankara. Dat deed ik van 2014 tot 2018. Na de gebeurtenissen van juli 2016 (volgens de officiële lezing een mislukte staatsgreep, volgens Muhammed een in scène gezette couppoging met als doel om tegenstanders van de regering uit te schakelen, red.) veranderde alles. Veel collega-officieren werden gearresteerd terwijl ze niets met die ‘coup’ te maken hadden. Toen ik hoorde dat er ook een onderzoek naar mij liep, vluchtte ik naar Nederland gevlucht. Dat was in september 2018. Nadat ik mijn verblijfstatus kreeg, kwam ik in Spijkenisse terecht. In het asielzoekerscentrum was ik al Engels gaan studeren met het oog op een baan waarmee ik mijn juridische achtergrond kon combineren met mijn marine-ervaring. Daarvoor wilde ik de studie Master Maritime & Transport Law gaan doen. Die heb ik in 2020 afgerond. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een baan die daarbij aansloot. Meer dan honderd sollicitaties deed ik de deur uit en een tiental gesprekken heb ik gevoerd. Op een gegeven moment ben ik ook op heel andere functies gaan solliciteren, maar steeds zonder resultaat.” 

Champions League 

Muhammed kwam er naar eigen zeggen achter dat het zonder netwerk voor nieuwkomers heel lastig is om een baan te vinden in de haven. Ook de begeleiding vanuit zijn gemeente naar passend werk schoot naar zijn mening tekort. Om toch aan de slag te zijn, werkte hij tijdens zijn zoektocht als bezorger bij Albert Heijn. “Met veel geluk kwam ik bij Evergreen terecht, waar ik een half jaar heb gewerkt. Mijn vrouw had vertraging met haar vliegtuig en kwam toevallig in gesprek met iemand die bij Evergreen in Rotterdam werkte. Ondertussen bleef ik zoeken naar iets waar ik het juridische met het maritieme kon combineren. Zo kwam ik in aanraking met Port of Opportunities. Vervolgens kreeg Max in korte tijd voor elkaar waarmee ik al meer dan twee jaar tevergeefs bezig was. Ik ben erg blij met het werk en de kansen die ik krijg bij Dutch P&I. Ja, het bevalt mij daar heel goed.” 

Heijboer: “En wij zijn blij met Muhammed. In ons vakgebied streven we ernaar om prestaties te leveren van Champions League-niveau. Dankzij Port of Opportunities hebben we er een paar toppers bijgekregen waarmee in die ‘Champions League’ nog sterker voor de dag komen.” 

Naast het verder uitbouwen van Port of Opportunities is Max Sips inmiddels een nieuw project gestart: PortPlus. Met dit leer/werktraject wil hij samen met trainer Ferdi Bakker mensen in acht weken klaarstomen voor een baan in de logistiek.

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #13. Het volledige magazine is hier te lezen.