Skip links
bijzondere bruggen

Bijzondere bruggen – De grote broer van De Zwaan

Share

Rotterdam heeft de Erasmusbrug, Hamburg de Köhlbrandbrücke, Lissabon de Ponte de 25 Abril en San Francisco de Golden Gate Bridge. Havensteden hebben vaak bijzondere bruggen. Dat geldt ook voor het Franse Le Havre, waar de Pont de Normandie met zijn 215 meter hoge pylonen de absolute eyecatcher is.

De Pont de Normandie is een indrukwekkende verschijning. Wie bij Le Havre, of het daartegenover gelegen stadje Honfleur, de Seine oversteekt, ziet haar al van heel ver liggen. Op het hoogste punt steekt het brugdek 59 meter boven het water uit. Voor het bereiken van die hoogte loopt de weg stijl omhoog. De oeververbinding heeft daardoor wel iets weg van een pretparkattractie. Niet iedereen rijdt daarom even ontspannen deze tolbrug over. Tot taferelen zoals een paar jaar geleden op de Köhlbrandbrücke in Hamburg heeft dat, zover de redacteur van dit artikel kon nagaan, nog niet geleid. Een Nederlandse vrouw schrok toen zo van de hoogte van die brug over de Elbe dat ze remde en haar auto in de achteruit zette. Met een maximale hoogte van 53 meter ‘zweeft’ het wegdek van de Köhlbrandbrücke iets minder hoog in de lucht dan dat van de Pont de Normandie. Voor de Nederlandse was dat al hoog genoeg om voor zoveel vrees te zorgen dat ze de oversteek niet zag zitten.

bijzondere bruggen
Verstijfd van angst

Het AD schreef in augustus 2018 over dat opvallende incident onder meer dit: ‘Agenten stopten de vrouw aan de voet van de brug. Ze verklaarde in het Engels dat ze last had van duizeligheid en daarom de brug niet durfde over te steken. Haar meereizende dochter was nog te jong om het stuur over te nemen. Een van de agenten kroop uiteindelijk zelf maar achter het stuur. Hij reed de auto naar de andere kant van de brug. Daarbij zat de bestuurster volgens de agenten ‘verstijfd van angst en lijkbleek’ op de achterbank.’

Het is niet te hopen dat deze automobiliste ooit nietsvermoedend via de A29 naar Normandië afreist, want voor wie de Köhlbrandbrücke al een brug te ver is, kan de Pont de Normandië maar beter helemaal mijden.

Bijzondere bruggen – Langste tuibrug ter wereld

Niet alleen om te zien is de brug bij Le Havre erg indrukwekkend. Dat geldt ook voor de cijfers die bij de in 1995 opengestelde oeververbinding horen. Met een lengte van 2.143,21 meter is de Pont de Normandie de langste tuibrug van Europa en zelfs van de wereld, als je die in Oost-Azië niet meetelt. Bij een tuibrug hangt het wegdek aan staalkabels, die op hun beurt bevestigd zijn aan pylonen. In de bruggenbouw is een pyloon een taps toelopende hoge constructie. Of wat makkelijker uitgelegd: dat hoge witte ding van de Erasmusbrug, dat van De Zwaan een ‘zwaan’ maakt, heet een pyloon. De Pont de Normandië heeft er daar twee van, die beide 214,77 meter hoog zijn. Die brug zou je daardoor kunnen zien als de grote Franse broer van ‘onze’ Zwaan.

Voor de bouw van die twee pylonen was 19.000 ton staal nodig. Het brugdek is daar met 184 staalkabels aan bevestigd. De overspanning tussen de twee ‘torens’ heeft een lengte van 856 meter. In de tijd dat de brug werd opgeleverd was dat een absoluut record. Tot in 1999 was de Pont de Normandië de langste tuibrug ter wereld. In dat jaar nam de Tatara Bridge in Japan dat record over. Inmiddels mag de Russky Bridge bij Vladivostok zich de langste tuibrug van de wereld noemen. Het einde van dat recordhouderschap is echter in zicht; in China zijn momenteel twee nog langere tuibruggen in aanbouw.

Havensteden
Pretparkgevoel en bolletjestrui

Om een vrije doorvaart van zeeschepen mogelijk te maken, kreeg de Pont de Normandie een hoog ontwerp. Het brugdek ligt maximaal 59 meter boven de Seinemonding. Dat zorgt ervoor dat het een steile brug is met een helling van 6%. Als je de brug oprijdt, verdwijnt dan ook de horizon. Daardoor doet het omhoog rijden op de Pont de Normandie wel wat denken aan het bestijgen van de lifthill van een achtbaan. De nabijheid van de bijna net zo imposante en eveneens tot de A29 behorende Pont sur le Grand Canal du Havre (lengte 1.410 meter, doorvaarthoogte 50 meter) maakt het pretparkgevoel compleet bij Le Havre. Al zal het woord ‘pret’, bij mensen met hoogtevrees, niet meteen naar boven komen bij de aanblik van die bruggen.

Door haar uitzonderlijke hoogte en steilheid is de Pont de Normandie trouwens de enige door mensen gebouwde constructie die ooit heeft meegeteld in het bergklassement (dat van de bolletjestrui) van de Tour de France.

Drugscriminelen

Zoals de Rotterdammers trots zijn op de Erasmusbrug zijn de inwoners van Le Havre en Honfleur – en eigenlijk heel Normandië – ‘very fier’ op hun ‘pont’. En hoewel er over die brug eigenlijk niets negatiefs te melden valt – of het moet de 5,80 euro tol zijn die voor elke oversteek met een personenauto moet worden betaald – kleeft er toch een klein smetje aan deze oeververbinding. Zij staat namelijk afgebeeld op de achterkant van het 500-eurobiljet. De Europese Centrale Bank zette de productie van die biljetten in 2019 stop vanwege zorgen over de ‘illegale activiteiten’ die er door zouden worden bevorderd. De Financial Intelligence Unit (FIU) van de Nederlandse politie drukt zich wat duidelijker uit als het over dat briefje gaat. Volgens die eenheid wordt het biljet nagenoeg alleen gebruikt door drugscriminelen. De biljetten zijn overigens nog altijd gewoon geldig. Iets wat de FIU graag veranderd zou zien. En rij je ooit met iemand over de Pont de Normandie die zoiets zegt als: ‘Hé, da’s de brug van m’n eurobriefjes.’ Dan weet je nu ‘quelle heure’ het dan is.

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #12. Het volledige magazine is hier te lezen.