Skip links
Dura Vermeer

Eén wereld

Share

Bedrijven met onvervulbare vacatures aan de ene kant. Mensen die thuis zitten, terwijl ze kunnen en willen werken, aan de andere kant. Bouwconcern Dura Vermeer en Ampliar Uitzendbureau, twee oer-Rotterdamse bedrijven, brengen deze twee werelden samen.

Tijdens een moeilijk periode kreeg Mustafa al Shabaki de kans om weer aan te sluiten bij de maatschappij. Nu zorg hij ervoor dat anderen ook zo’n kans krijgen. ‘Na mijn studie commerciële economie had ik samen met mijn vader een eigen bedrijf. Toen mijn ouders plots en kort na elkaar overleden, ging mijn bedrijf failliet. Toen kwam ik in de bijstand terecht. Dankzij een reïntegratiebedrijf kon ik gelukkig bij Dura Vermeer aan de slag.’

Voorvechter

Sinds 2020 is Mustafa coördinator van Bureau Social Return voor alle divisies binnen Dura Vermeer: infra, bouw en techniek. Het grote bouwconcern bouwt aan haar naam als voorvechter voor social return on investment (SROI). Dat is voor een belangrijk deel te danken aan Mustafa. Tegenwoordig wacht Dura Vermeer niet meer wat een contract voorschrijft, maar zoekt het zelf actief naar mogelijkheden om zoveel mogelijk social return te leveren. ‘Wij kijken nu al in de tenderfase naar welke goederen of diensten we kunnen inkopen bij leveranciers die ook een SROI-bijdrage leveren. Eigen vacatures vullen we bij voorkeur in via social return. En dat vragen we ook van onze onderaannemers. Als we hen daarbij kunnen helpen, dan doen we dat ook graag.’
Zijn huidige functie past Mustafa als een handschoen. ‘Het combineren van ondernemerschap en sociale betrokkenheid. Dat sluit helemaal aan op wat mijn ouders mij hebben geleerd; altijd het beste uit jezelf halen en goed zijn voor je medemens.’

Geld, geloof, geduld

Dura Vermeer bouwt voor haar social return programma op stevige partners met een sociaal hart. Zoals Ampliar Uitzendbureau. ‘Bij Ampliar reageren ze altijd snel. Als ik bel en vertel welke medewerkers ik zoek, krijg ik dezelfde dag nog lijsten met kandidaten met passende functieomschrijving.’ Met roots in Rotterdam is Ampliar ook landelijk dé specialist als het gaat om het invullen van social return bij bedrijven. ‘We bestaan al 25 jaar’, vertelt directeur Charles van Teeseling. ‘Een mooie tijd, die voorbij is gevlogen. Ik vergelijk de reis met Ampliar wel eens met de weg naar Compostella. Met ups en downs, met de poten in de klei, maar wel met dat heldere doel voor ogen. Wat je nodig hebt is geloof, geduld, en geld. Zonder geld kun je simpelweg niet draaien. Geloof in de zin van je onderneming. Met de steun van partners. Geduld met je medewerkers. Omgaan met de moeilijke situaties waarin onze uitzendkrachten soms in verkeren, dat moet je wel kunnen. Daar zijn we bij Ampliar gewoon erg sterk in.’

Helaas hard nodig

Ook tijdens de feestelijkheden werd benadrukt dat social return binnen de samenleving nog hard nodig is. ‘En de extra ondersteuning die Ampliar mensen biedt dus ook. Veel andere bedrijven willen en kunnen dit vaak niet. Mensen hebben soms een uitlaatklep of een beetje steun hard nodig. Het kan het verschil maken in een mensenleven. Gelukkig hebben we ook mensen zonder problematiek. Mensen met een goede opleiding, die door wat voor reden dan ook even tijdelijk zonder baan zitten. Mustafa is daar het levende voorbeeld van. Wij kunnen iedereen helpen. Mensen helpen zit in ons DNA.’

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #12. Het volledige magazine is hier te lezen.