Skip links
Data

De haven ontploft van de data

Share

Met Active Professionals weet JanJaap Kolleman waardes uit data te peuteren die ieders core business een boost geven. Hoe? “Als je patronen inzichtelijk maakt door data te verzamelen, te beheren en te analyseren, wordt voorspellen een eitje. Dat is goud voor de haven.”

Alles met data. Dat is in drie woorden het verhaal van de club van JanJaap Kolleman en de twee partners met wie hij zeven jaar geleden bij Active Professionals instapte. Actief zijn ze, onderdeel van The Digital Neighborhood met ruim 1500 professionals, in het
stroomlijnen van de goudmijn aan data waarmee je bedrijven helpt om de eigen core business te verbeteren. Hier, bij de professionals aan het Weena, zeggen ze het zo: pluk de vruchten van je data. ‘Activate your data’.

Datavraagstukken zijn er om vol in te duiken, vindt JanJaap die zich al veertig jaar in deze materie beweegt. Maar die insteek is zeker niet leidend. Begrijpen wat de klant wil, daar gaat het om. “Als je niet het empathische vermogen hebt om servicegericht te zijn, dan ben je niet de menselijke consultant die bij ons past. De IT-wereld is best nerdy, maar het gaat niet alleen over perfectionisme in software. Het belangrijkste: hoe kunnen we onze klanten helpen? Het antwoord: verder denken dan alleen de vraag. En service houdt niet op vrijdag om vijf uur ’s middags op. Ons werk zelf is niet bijzonder, wie we zijn en hoe we het doen wel.”

Hoe ze hét – business intelligence – doen, is echter wel van onschatbare waarde. Voor de klant, want die kan grote waarde creëren uit de informatie die in zijn bedrijf zit.

Neem het voorbeeld van de transporteur voor wie de Active Professionals een aantal IT-toepassingen bouwde. Door alle data van de vrachtwagens te bundelen – ritten, schades, slijtage – zijn nu effectieve voorspellende analyses te maken. “Hij weet nu op voorhand wanneer banden moeten worden vervangen. Zo voorkom je duurdere schade.”

Data voor je laten werken leidt dus naar nieuwe inzichten en conclusies, zegt JanJaap. “Omdat de computer gaat ratelen en verbanden gaat vinden. Ja, die kunnen weleens heel verrassend zijn. Neem de markt van bloemenkwekers. Als zij op de hoogte zijn van welke bloemen op welke momenten gewild zijn, ontstaat een duidelijk jaarpatroon en hoeft er op de veiling minder doorgedraaid te worden.”

Ook in de Rotterdamse haven heeft Active Professionals zijn klanten, zoals de scheepvaartbedrijven NPRC en Dari. “Er zit enorm veel data bij alle bedrijven in de haven. Wat is daar niet allemaal uit te halen? Wij gaan er graag mee aan de gang.”

Weena 742A
3014 DA Rotterdam
info@weareactive.nl
Active Professionals

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #14. Het volledige magazine is hier te lezen.