Skip links
Duo

‘Wij zijn, denken we, wel een bijzonder duo voor ECT’

Share

Ze zijn de vrouwen achter het succesvolle digitaal platform MyTerminal, zijn daadkrachtig en eigengereid en vormen zo een bijzonder duo binnen Hutchison Ports ECT Rotterdam. En over waarom ze zo zijn, zeggen Willemien Akerboom en Ana Duškov: ,,Een goed idee leg je níet op de plank.”

Beeld: DK Photograpjy – Tekst: Evelien Baks

‘Goed idee, gaan we doen!’ Hoe vaak hebben ze dat in de afgelopen paar jaar niet tegen elkaar gezegd. Beter gezegd: gedaan. Uitgevoerd. Er moesten heilige huisjes voor sneuvelen, managers voor worden overtuigd, nee sterker nog ze pakten hun ‘kindje’ dat op de plank dreigde te belanden gewoon bij de oren om het met eigen risico de wereld in te gooien. Dus daadkracht? Vraag dat aan Ana Duškov en Willemien Akerboom, beiden Product Manager bij ECT.

Dat kindje van hen heet MyTerminal. Een digitaal platform dat speciaal werd ontworpen voor de klanten van ECT en werd gelanceerd in 2020. Het biedt 24/7 essentiële voorspellende en real-time informatie voor de logistieke processen. Een schot in de roos, zo is gebleken met nu al 35.000 gebruikers. De voor het eerste jaar geplande target betaalde abonnementen – dat ze achterop een post-it hadden geschreven – werd al in week één na de lancering bereikt. ,,De meeste collega’s hadden echt gedacht dat we dat nóóit zouden halen. Sindsdien groeien we gestaag door.” 

Geen eigenwijs initiatief zonder hobbels natuurlijk. Groot, klein, verwacht, niet aan zien komen. Ook MyTerminal groeide niet zonder slag of stoot. ,,Je moet een beetje lef hebben en je hoofd boven het maaiveld durven uitsteken. Als je binnen zo’n grote organisatie als ECT met een wild plan aankomt waarvan de waarde niet helemaal helder is, ja dan ondervind je uiteraard ook weerstand. Gelukkig waren er ook managers die erin geloofden en ons steunden zodat we konden blijven investeren.”

Het platform is voor en met een aantal klanten ontwikkeld. Op een kleine schaal, als een pilot, werd de waarde aangetoond en Willemien en Ana geloofden erin dat MyTerminal waarde zou gaan opleveren voor heel veel meer klanten. Alsook voor ECT zelf dat door de transparantie haar terminalprocessen verder kon gaan optimaliseren. ,,Maar inderdaad was de waarde ervan van tevoren nog niet helemaal helder.”

STARTUP

Ana en Willemien zijn echter van het type ‘we doen het gewoon’. Toich ging het bijna mis. Het was 2020, drie ontwikkelteams hadden zich vastgebeten in de materie en plots was daar corona. De hand ging op de knip, de wereld op slot en al het werk dreigde te worden stopgezet en op de plank te belanden. ,,Met een aantal collega’s hebben we de stoute schoenen aangetrokken en gezegd: dan gaan we nú live met de tachtig procent die we klaar hebben. Dwing het maar af. Zo overtuigd waren we dat MyTerminal wezenlijk een verschil ging maken voor de klanten van ECT. En dan ga je dat dus niet stopzetten.”

De aanvragen voor het nieuwe platform bleken direct binnen te stromen. Ook van klantgroepen die bij hen nog niet in beeld waren. ,,We deden alles zelf. Bedrijven achter de aanvragen controleren, mails beantwoorden, factureren… MyTerminal werd een bedrijfje binnen het grote bedrijf, een startup.”

ONMISBAAR

Over waarom het werkt, zegt Ana: ,,Willemien en ik hebben totaal andere karakters maar samen zijn we voor ECT denk ik een bijzonder duo. Willemiens kracht is het overzicht behouden, uitzoomen. Wat is goed voor de organisatie, wat is goed voor de markt? De klant op één zetten. Ik wil in al mijn enthousiasme weleens te snel gaan.” Willemien over Ana: ,,Zij is juist weer onwijs resultaat- en doelgericht. Goed idee, gaan we doen! Daar gaat ze gewoon voor. Ana is ook een kei in motiveren en enthousiasmeren, ze neemt iedereen mee.”

,,MyTerminal voelt als ons eigen bedrijfje. We doen nog steeds, samen met een groep enthousiaste collega’s, een hoop zelf want we zijn niet klaar. MyTerminal is altijd in ontwikkeling, maar staat er.  Het is geen vraag meer of het nodig is, het is onmisbaar geworden.”

 

My Terminal
www.myterminal.ect.nl

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #16. Het volledige magazine is hier te lezen.