De energietransitie raakt ook de watersport, zo merkt René Smits van Smits Jachtmakelaardij. De vraag naar hybride jachten, die deels elektrisch en deels op brandstof varen, groeit snel. Smits Jachtmakelaardij speelt hierop in. “Recent verkochten we nog een jacht met een hybride optie. De klant vroeg of de motoren hybride konden worden geleverd, en dat kon. Hiermee kan hij zes uur per dag elektrisch varen, terwijl een generator de accu’s oplaadt,” vertelt René.
René is net terug uit Kroatië, waar hij met een potentiële Italiaanse koper in onderhandeling is over een 25-meter-schip van een Nederlandse eigenaar. “Zo’n groot schip heeft vaak een langverkoopproces, zeker bij een hoger prijskaartje. Een Franse makelaar kreeg het schip 1,5 jaar niet verkocht, maar binnen een maand op onze website hadden we al een mogelijke koper!” Dit soort internationale trips maakt René zelden, maar Smits Jachtmakelaardij heeft wel veel klanten uit België en Duitsland. De schoonheid van het Nederlandse landschap trekt veel Duitsers aan. “Heel veel Duitsers verblijven met hun via ons gekochte schip in Nederland. Vooral Friesland is erg populair.”
Van sloep tot superjacht
Het merendeel van Renés werk speelt zich af in Nederland. Smits Jachtmakelaardij heeft momenteel ruim 190 schepen in het assortiment, variërend van sloepen tot superjachten. “Ik was net in Roermond om een grote Kotter van 15,5 meter te fotograferen,” lacht
René. Een voordeel van verkoop via Smits Jachtmakelaardij is dat de eigenaar tijdens het verkoopproces de boot kan blijven gebruiken en er zelfs permanent op kan blijven
wonen. Dit in tegenstelling tot andere bemiddelaars die vaak een verkoophaven hebben. “Wij geloven in een persoonlijke aanpak, zowel met koper als verkoper,” legt René uit.
De tien-minuten-regel
Niet alleen verkopers gaan enthousiast met Smits Jachtmakelaardij in zee. Deze persoonlijke aanpak geldt ook voor het aankoopproces. “Bij interesse in een boot op onze website, maken we een afspraak voor een bezichtiging. Er gaat altijd iemand van ons mee en vaak is de verkoper ook aanwezig. Dit maakt het proces persoonlijker en biedt de koper de kans om veel vragen te stellen.” René vertelt hoe zijn ervaring helpt bij het inschatten van de klik tussen klant en boot. “Net als bij het kopen van een huis, weten mensen vaak binnen tien minuten of een boot qua design, warmte en sfeer bij hen past. Als die klik er niet is, zullen ze nooit de kopers worden.”
Klanten die een nieuwe boot willen kopen terwijl ze hun oude nog bezitten, zijn ook welkom bij Smits Jachtmakelaardij. “Bij aankoop van een nieuwe boot via ons, krijgen ze twee à drie maanden om hun oude boot te verkopen. Wij kunnen de verkoop ook verzorgen in deze overgangsperiode,” zegt René trots.
Familiebedrijf
Onlangs zijn de twee zoons van René ook aandeelhouders geworden in het bedrijf. “We
waren altijd al een familiebedrijf. Naast een vaste werknemer buiten de familie, zijn we dit door deze ontwikkeling des te meer. Mijn vrouw doet de administratie en mijn zoons en ik zijn allround. Het leuke is dat mijn zoons allebei heel verschillend zijn, waardoor ze niet in elkaars vaarwater zitten.” René lacht om zijn woordkeuze. Het staat buiten kijf dat watersport zijn passie is.
Wat René zo fijn vindt aan het leven op het water? “Toch het gevoel van: als het me niet naar de zin is, gooi ik mijn touwtjes los en ga ik ergens anders heen. Een beetje dat vrije vogel gevoel. Je kunt bij een dorpje of een stadje aanleggen, maar ook de rust en de natuur opzoeken door bij een eiland voor anker te gaan.”
—
Noord-Linschoterzandweg 20A
3425 1 EK Snelrewaard
info@smitsjachtmakelaardij.nl
www.smitsjachtmakelaardij.nl
—
Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #14. Het volledige magazine is hier te lezen.