Skip links
RotterBammetje

Hoe lokaal wil je een bammetje hebben?

Share

Hummus van kroten, kan het Rotterdamser? Nee, toch… Lekker op een boterham van volkorengraan uit de buurt met plaatselijke smaakmakers als de extra toef. Het smakelijk belegde RotterBammetje is het natuurinclusief en lokaal geproduceerd broodje van Het Nieuwe Nassen. De eerste bedrijven hebben hem al op de kaart gezet.

Diergaarde Blijdorp heeft ‘m, Franciscus Ziekenhuis ook net als de gemeente, bij Dudok op de Meent is het dit seizoen ook smullen van de allereerste versie van het RotterBammetje en als het goed is gaat ook Rotterdam Ahoy meedoen, zegt Jeanette Verdonk, programmamanager van Het Nieuwe Nassen. Als puur Rotterdams (regionaal) broodje had burgemeester Carola Schouten met B&W overigens in april al de primeur en nu gaat ie gestaag verder de boer op.

Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief is de aanjager. Daarin werken BlueCity, Rotterdam de boer op!, Tuin van Holland en MVO Nederland samen met boeren en inkopers uit de provincie Zuid-Holland. Insteek van die bundeling van krachten is het structureel vergroten van de vraag naar lokale en natuurvriendelijke producten. Gedreven boeren die in deze regio met hart voor de natuur en milieu werken aan de mooiste producten zijn er, het zou bovendien de oplossing zijn voor een deel van de milieuproblematiek, dus het potentieel is er volgens Jeanette.

RotterBammetje

Met Rotterdamse chefs Perry de Man en Pepijn Schmeinck is gewerkt aan de receptuur voor het 100% seizoensgebonden en plantaardig RotterBammetje. ‘Naar de Kroten’, zoals deze eerste is gedoopt, heeft als ondergrond een stevige boerenboterham van volkorengraan. Bakker Uljee – juist, die van de Tomasu sojasaus – gebruikte er het graan voor van het Buijtenland van Rhoon waar ze aan ‘eerlijk akkerbouwen’ doen. Erop een hummus van kroten en gele erwt, ingrediënten van Landzicht Biologisch en Klompe Landbouw uit de Hoeksche Waard, die werden verwerkt door Lazy Foods uit Ridderkerk. Voor de pittige jalapenosaus werd de samenwerking gezocht met plaatsgenoot Van Gelder en dan zijn er nog de super natuurlijke toefjes erwtencress en een curried kraut.

Of ie in de smaak valt? Jeanette: ,,We hebben heel veel proefsessies gehad, ook in de afgelopen maanden. Mensen vinden het een lekkere no-nonsens boterham met een goede bite. Beetje pittig, dankzij de jalapeño, dat maakt hem wel bijzonder. Wat op het broodje samenkomt, is heel mooi want dat zijn producten van het ommeland van Rotterdam van partijen waar we vanaf het begin van Het Nieuwe Nassen ruim vier jaar geleden al mee samenwerken.”

Bedrijven en organisaties kunnen het RotterBammetje bestellen via horecaleveranciers. ,,Het is niet moeilijk om iets te bedenken maar om het op schaal uit te zetten, dat is de volgende stap. Maar nu kan iedereen die wil, het heel eenvoudig bestellen. We zijn keihard aan het werk om zesduizend RotterBammetjes per maand in Rotterdam weg te zetten,” zegt Jeanette.

Een broodje met een missie gaat vanzelfsprekend met de seizoenen mee. Na de zomer zal de nummer twee – herfsteditie – waar chef Pepijn op aan het broeden is, gepresenteerd gaan worden. Ook is een ‘burger 010’ in aantocht die in september is te verwachten, en er komt een salade.

Meer informatie over Het Nieuwe Nassen

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #17. Lees het hele magazine hier.