Skip links
Geofence-systeem Rotterdam

Rotterdam start met geofence-systeem voor JIT-varen

Share

Niet te vroeg, niet te laat, maar precies op tijd. Just-in-Time (JIT) heet dat in de logistiek. In de scheepvaart levert dit meer efficiëntie, lagere kosten en een kleinere CO2-uitstoot op. De haven van Rotterdam zet deze herfst een eerste stap met Just-in-Time-varen door de introductie van een geavanceerd geofence-systeem.

Hoe werkt geofencing op zee?

Met geofencing wordt een virtueel hek geplaatst rond een fysieke locatie. Dit kan op land, maar ook op zee. Voor dit project heeft het Havenbedrijf Rotterdam een geofence geplaatst op 240 nautische mijlen (444,5 km) rond de Maascenterboei in de Noordzee. Dit gebied heet de Portpassage Planning Area (PPA).

Wanneer een schip de PPA binnenvaart en het virtuele hek passeert, wordt de Actual Time of Arrival (ATA) van het schip per e-mail gedeeld met terminalplanners en scheepsagenten. Deze informatie helpt bij het nauwkeuriger plannen van aankomsten en vermindert wachttijden aanzienlijk.

Ecologische en economische voordelen

Het geofence-systeem, dat sinds medio oktober in gebruik is, vormt de eerste fase van het Just-in-Time-varen-project van het Havenbedrijf Rotterdam. Volgens onderzoek van de Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping kan het brandstofverbruik van containerschepen met 4,23% worden verminderd over de laatste 12 uur van de vaartijd door gebruik te maken van JIT-aankomsten. Over de volledige reis kan deze verlaging oplopen tot 14%.

Naast het verkleinen van de ecologische voetafdruk, verlaagt het systeem ook de operationele kosten van de scheepvaart. Hoewel Just-in-Time over de volledige reis toekomstmuziek blijft, biedt deze eerste stap al veelbelovende voordelen.

Samenwerking voor duurzaamheid

De implementatie van het geofence-systeem is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen in de haven. Terminaloperators, scheepsagenten en nautische dienstverleners werken nauw samen om betrouwbare informatie te leveren. Deze samenwerking verhoogt de efficiëntie en draagt bij aan een duurzamere havenoperatie.

Met dit geavanceerde systeem zet de haven van Rotterdam een belangrijke stap richting een efficiëntere en milieuvriendelijkere toekomst.

Port of Rotterdam
010 252 10 10
www.portofrotterdam.com

Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #15. Het volledige magazine is hier te lezen.