Qua maatschappelijke betrokkenheid zijn voetbalclubs meestal topscorers. En niet alleen voor de jeugd. Sport, gezond leven en talentontwikkeling zijn belangrijke pijlers. Hoe geven Feyenoord en Sparta mensen dat belangrijke steuntje in de rug?
Tekst: Evelien Baks
——
FEYENOORD
Het is simpel, zegt Ton Strooband, Manager Social Impact and Development bij de grootste club van Rotterdam. ,,Feyenoord is net als elke voetbalclub ontstaan vanuit een maatschappelijke behoefte. Meer dan honderd jaar na dato proberen we daar nog steeds invulling aan te geven.”
Dus heeft Feyenoord elk jaar een uitgebreid programma met activiteiten te organiseren die tegemoetkomen aan twee belangrijke pijlers. Die zijn: gezond leven –‘Dat is niet alleen sport en bewegen, ook voeding en financieel gezond zijn’ – en als tweede mensen helpen om hun talent te ontwikkelen. ,,Alles wat we doen, moet binnen één van deze thema’s het verschil maken in het leven van mensen uit ons achterland of onze achterban. Er gebeurt heel veel. Zeker sinds 2009, toen we onze huidige werkwijze introduceerden.”
Feyenoord als verbinder want Feyenoorder ben je samen, zeggen ze hier in de Kuip. Medewerkers zijn wekelijks aanwezig op scholen, sportveldjes en pleintjes om gratis sport en beweging aan te bieden. Er is de Feyenoord Street League, een straatvoetbalcompetitie op Zuid en die gaat niet alleen over wie het beste balletje kan trappen. De 9-tot 12-jarigen moeten ook punten verdienen buiten het veld, bijvoorbeeld door sportief gedrag te vertonen of iets voor ouderen in de buurt te doen.
Ton: ,,Ons directe achterland was eigenlijk Rotterdam-Zuid maar we zijn ons wel aan het verbreden naar de hele regio en willen ook ons ook meer focussen op onze eigen achterban. Fans wonen overal, maar je kunt niet in heel Nederland activiteiten organiseren. Wat we wel kunnen, is via social media en andere communicatiekanalen proberen om ook die mensen te motiveren en te inspireren. Iedereen willen we een kans geven.”
Wat dat betreft mogen de resultaten genoemd worden. Bereik: ongeveer 400.000 mensen, waarvan een deel aan meerdere projecten meedoet. Fysieke deelnemers: tussen 15.000 en 20.000. ,,Wat het met mensen doet, is dat zij heel erg gebaat zijn bij groeien in zelfbeeld, betere zelfredzaamheid en meer zelfvertrouwen. Sport is belangrijk om te bewegen maar het zorgt er ook voor dat je anderen leert kennen, dat je vrienden maakt. Daardoor wordt je wereld groter, groeit het zelfvertrouwen en zal het op school ook beter gaan. Alles is met elkaar verweven,” aldus Ton.
50 COACHES
Voor de fan die gezonder wil leven, biedt Feyenoord onder meer het vitaliteitsproject Fanactive aan. Twaalf weken lang lekker sporten in de Kuip onder begeleiding. Zaalvoetbal, basketbalcompetitie, walking sports voor 55+, beweegactiviteiten in de wijk voor ouderen, beleefmiddagen in het stadion voor het diepere Feyenoord-gevoel.. Hebben we het over talentontwikkeling, dan gaat het bijvoorbeeld om lessen in science, technology, engeneering en mathematics, vaardigheden voor de toekomst. En om Zuidblinkers die tachtig uur aan de slag gaan om het beste uit zichzelf te halen.
,,Omdat we op heel veel plekken aanwezig zijn, leren we de mensen kennen. Zo’n vijftig coaches zijn elke week buiten. Zij letten onder meer op sociale vaardigheden. Welk kind heeft wat extra aandacht nodig? Onze projecten zijn bij voorkeur duurzaam en langdurig. We sturen door naar volgende projecten. Zeker lopen wij met een dikke glimlach rond als we zien dat wát we doen impact heeft. We doen dit met tachtig teamleden en daarmee zijn we de grootste club binnen Feyenoord. Trainers, docenten, welzijnswerkers, jongerencoaches: we hebben alles rondlopen. Hier klopt het maatschappelijk hart van de club.”
***
DE BETROKKEN SPARTAAN
Stichting De Betrokken Spartaan heet de maatschappelijke club die de handen ineenslaat met de eredivisieclub van Het Kasteel. Ze zitten (bijna) onder hetzelfde dak, De Betrokken Spartaan in het recent officieel geopende Tinus Bosselaar Leercentrum in het stadion wat het nog makkelijker maakt om samen op te trekken.
Michael Marinus is sinds acht jaar dé kartrekker van de stichting en nu staat er al een team van zeven man dat elke dag in de wijk te vinden is. ,,Met zo’n uitstraling en zo’n infrastructuur moet je wat terug doen voor de mensen die dit het hardst nodig hebben. Dat was de insteek en als ik zie welke vlucht het nu genomen heeft… Dat is heel mooi,” zegt hij.
Behoefte aan een ruggensteuntje is er zeker. Het directe verzorgingsgebied in Delfshaven en achterliggende wijken behoort niet tot het meest welvarende stadsdeel van Rotterdam. ,,Dat maakt het dankbaar. We halen kinderen van school, begeleiden ze naar onze projecten… Ouders weten dat ze op ons kunnen vertrouwen.”
Voor die jeugd trekken ze veel uit de kast. Streetrulez biedt kinderen de kans om in hun eigen wijk op een veilige en plezierige manier te sporten en te bewegen onder begeleiding van de sportcoaches. Met de Sparta Cup als de kers op de taart. Het toernooi op het Cruyff Court naast Het Kasteel trok tweehonderd jongens en meiden. Met Playing for Success krijgen leerlingen van scholen in Delfshaven extra leermomenten. Op een speelse manier natuurlijk, want hoe leuk is het om aan je rekenskills te werken door het voetbalveld exact op te meten.
IMPACTWAARDE
Michael: ,,Onze missie en hoofdthema is het bevorderen van kansengelijkheid voor diegenen die het hardst nodig hebben.” Vorig jaar werden diverse initiatieven verder ontwikkeld, waaronder Community Champions en Rug-dekking. Die zijn bedoeld om te leren ontdekken waar je interesses en vaardigheden liggen. Er zijn middelen en begeleiding om die capaciteiten ten volle te benutten.
Voor volwassenen worden initiatieven ontplooid op het gebied van werkgelegenheid. Michael: ,,We hebben de banenmarkt die we eerst deden verruild voor een meet & greet tussen circa 75 werkzoekenden en vijftien werkgevers. Met succes, het slagingspercentage is nu bijna zestig procent, ongelooflijk hoog.”
Vorig jaar werd voor het eerst de impact van De Betrokken Spartaan gemeten. Het gaat om een financiële waarde van 1.568.000 euro, valt in het jaarverslag te lezen. Het laat zien hoeveel geld de betrokken partijen samen besparen of zouden willen betalen voor de programma’s en activiteiten van De Betrokken Spartaan. Uit de meting blijkt dat 87% van de totale impactwaarde bijdraagt aan de goede gezondheid en welzijn van de deelnemers.
HÉ MEESTER!
Michael: ,,We verzinnen het allemaal niet vanachter ons bureau maar gaan echt de wijk in, praten met wijkregisseurs, wijkagenten, gaan naar buurtbijenkomsten. Overal leggen we onze oren te luister. En iedereen kent onze coaches, hè. Overal op straat hoor je: ‘Hé meester!’ Dat is een teken dat we iets goeds doen.”
Voorlezen tijdens Kinderboekenweek, een speelgoedinzameling, workshops voor 14- tot 27-jarigen om te werken aan persoonlijke vaardigheden, leerwerktrajecten, walking football voor ouderen: De Betrokken Spartaan zit er bovenop. Met dank aan sponsors, want voor De Betrokken Spartaan betalen sponsors en vanaf komend seizoen ook supporters 1.888 procent extra als bijdrage. ,,Dat je met zijn allen inzamelt, helpt ons enorm. Zoals wij zeggen: iedere jongere die niet in de criminaliteit belandt of elk basisschoolkind dat je iets meer zelfvertrouwen kunt geven, is er één.”
—
Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #17. Lees het hele magazine hier.